آشنایی با رایج ترین ارورهای پرینترها ، محال است با دستگاه چاپگر کار کرده باشید و با ارورهای آن مواجه نشده باشید. این دستگاه‌ها، ارورها یا خطاهای مختلفی دارند که فرایند چاپ را با مشکل مواجه می‌کنند. برخی از این خطاها جزئی هستند و بدون نیاز به تعمیر اساسی، رفع می‌شوند؛ اما بعضی دیگر، برای ساعت‌ها شما را درگیر می‌کنند. تصمیم گرفتیم در این مقاله به تعدادی از رایج‌ترین ارورهای پرینتر بپردازیم. اگر خطاهای دستگاه‌های چاپگر، برایتان به یک دغدغه تبدیل شده است،‌ مطالعه مطلب پیش‌رو را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

ارور چیست؟

ارور (Error) همان خطاهایی است که هنگام کار با پرینتر، با آن‌ها مواجه می‌شویم. این خطاها انواع مختلفی دارند و باعث اختلال در عملکرد دستگاه چاپگر می‌شوند. اگر با این ارورها و دلایل ایجاد آن‌ها آشنا شویم، هرچه سریع‌تر علت خرابی پرینتر را کشف و اقدام به تعمیر آن می‌کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین ارورهای پرینتر از جمله ارور برد فرمتر، ارور برد پاور، ارور لیزر و ارور تونر را به شما عزیزان معرفی کنیم.

آشنایی رایج ترین ارورهای پرینترها

ارور برد فرمتر؛ مختل کننده فرایند چاپ

برد فرمتر، یک مدار چاپی در پرینترهای لیزری است که داده‌ها را از کامپیوتر دریافت و آن‌ها را برای چاپ به سیستم کنترل موتور پرینتر منتقل می‌کند. اگر مشکلی در این قطعه ایجاد شود، فرایند چاپ، مختل خواهد شد. تشخیص خرابی برد فرمتر چندان ساده نیست و به تخصص نیاز دارد.
از نشانه‌های خرابی این قطعه می‌توان به ارور شناسایی USB اشاره کرد. هنگام اتصال پرینتر و کامپیوتر با استفاده از کابل یو اس بی، در ابتدا کابل را تعویض کنید؛ اگر مشکل برطرف نشد، حتما به سراغ تعمیرکار متخصص بروید؛ زیرا در این مواقع، احتمال آسیب به برد فرمتر بسیار بالا است.
اصلی‌ترین عامل که باعث خرابی برد فرمتر می‌شود، نوسان برق است. برای افزایش طول عمر دستگاه و جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی، حتما از محافظ برق استفاده کنید.

ارور برد پاور؛ خطایی رایج در دستگاه‌های قدیمی

ارور برد پاور، یکی از ارورهای رایج در پرینترهای مختلف است. برد پاور، از قطعه‌های ضروری دستگاه‌های چاپگر است که وظیفه تامین برق مورد نیاز دستگاه را برعهده دارد. اگر این قطعه دچار مشکل شود،‌ فرایند چاپ انجام نخواهد شد.
عواملی همچون نوسان برق و استفاده بیش از حد از دستگاه، باعث خرابی برد پاور می‌شوند. با استفاده از محافظ برق و نگهداری صحیح از پرینتر، احتمال آسیب به برد پاور را کاهش دهید. در صورتی که این قطعه حیاتی دچار مشکل شد، حتما اقدام به تعمیر اصولی دستگاه چاپگر کنید. با توجه به میزان آسیب، برد پاور نیاز به تعمیر یا تعویض دارد و این را یک متخصص باید تعیین کند.

ارور لیزر؛ عاملی مهم در کاهش کیفیت چاپ

در پرینترهای لیزری، به جای نور از لیزر استفاده می‌شود. در صورت بروز هرگونه مشکل در بخش لیزر پرینتر، کیفیت چاپ کاهش پیدا می‌کند. اگر پس از تعویض کارتریج،‌ کیفیت چاپ همچنان پایین بود یا کاغذها با رنگ سفید از پرینتر خارج می‌شدند، حتما به سلامت لیزر پرینتر شک کنید. این ارور بر اثر استفاده بیش از حد از دستگاه یا قدیمی بودن آن ایجاد می‌شود.

میزان آسیب‌دیدگی لیزر پرینتر متفاوت است و تشخیص آن برعهده شما نیست. با مراجعه به یک تعمیرکار مجرب، شدت آسیب لزیر دستگاه چاپگر مشخص خواهد شد. هرچه سریع‌تر اقدام به تعمیر پرینتر کنید، هزینه کم‌تری پرداخت خواهید کرد.

ارور تونر؛‌ خطایی رایج، اما ساده در دستگاه‌های پرینتر

تونر یا جوهر خشک، در دستگاه‌های پرینتر لیزری به کار می‌رود و در عملیات چاپ، نقش مهمی دارد. بسیاری از ارورهای پرینتر مربوط به تونر آن هستند. اگر چاپ، کمرنگ یا بیش از حد سیاه است و خطوط تیره و روشن روی کاغذ به وجود آمده‌اند، احتمالا تونر دستگاه مشکل دارد. با استفاده از تونرهای باکیفیت و نصب صحیح کارتریج، معمولا عملکرد تونر به حالت اولیه بازمی‌گردد. در صورتی که همچنان مشکل پرینتر برطرف نشد، دستگاه را به تعمیرکار نشان دهید.

رفع ارورهای پرینترتان را به حرفه‌ای بسپارید!

آشنایی رایج ترین ارورهای پرینترها

در این مقاله، تعدادی از رایج‌ترین ارورهای پرینتر را به همراه دلایل ایجاد آن‌ها بررسی کردیم. اگر با این خطاها آشنا باشید، رفع آن‌ها، سریع‌تر و ساده‌تر خواهد شد. ارورهای ذکر شده در این مقاله در اغلب دستگاه‌های چاپگر یکسان هستند و روش برطرف کردن آن‌ها نیز مشابه است. در صورت بروز مشکلات جدی برای پرینتر، حتما از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید؛ در غیر این صورت باید هزینه بالایی را برای تعویض قطعات یا خرید پرینتر جدید پرداخت کنید. اگر پرینترتان به قطعه جدید و تعمیر اساسی نیاز داشت، حتما با کارشناسان ما در فروشگاه کپی تک تماس بگیرید.